zachmurzenie małe
20°
19°
wtorek
Urząd Miasta Częstochowy
Jest petycja w sprawie powrotu MPK Częstochowa do Wręczycy Wielkiej. Koszt to 1 mln zł
28 lutego 2025 r. | 13:52
33

Do Urzędu Gminy Wręczyca Wielka wpłynęła petycja w sprawie przeznaczenia 1 000 000 zł na komunikację MPK Częstochowa i podpisanie porozumienia międzygminnego pomiędzy Częstochową a Wręczycą Wielką.

Na bazie porozumienia, do gminy Wręczyca Wielka wjeżdżałyby dwie linie MPK nr 39 i nr 40.

Szczegóły przesłanej propozycji znajdują się poniżej.

Co ciekawe, w Radzie Nadzorczej MPK Częstochowa S.A. jest Aneta Kiepura.

PAWEŁ GĄSIORSKI



33 odpowiedzi na “Jest petycja w sprawie powrotu MPK Częstochowa do Wręczycy Wielkiej. Koszt to 1 mln zł”

  1. Mieszkaniec Borowe pisze:

    Jestem oczywiście za z malutkim ale… fajnie by było aby ostatni autobus w kierunku Wręczycy z Częstochowy ruszał nie o 22.00 tylko 22.30 lub nawet 22.45 aby ludzie mogli skorzystać wracając do domów po drugiej zmianie. Pracę kończę o 22 a jeszcze musiał bym dotrzeć na przystanek zatem odjazd o 22 jest jak dla mnie bezpodstawny. Zwyczajnie autobus będzie wracał pusty, i dlatego tą godzinę odjazdu trzeba przesunąć.

    13
    4
    • Do Mieszkaniec pisze:

      Toż wiadomo, że ostatni musi być ok.23.00

      2
      0
    • Dalsze miejscowości pisze:

      jak zwykle Wręczyca ma być uprzywilejowana….eh a do dalszych miejscowości mamy wracać piechota …bo przeciez kogo to w gminie obchodzi,że w weekend żadnego połączenia z dalszymi miejscowosciami może wg pani wójt tam nikt nie mieszka albo jacyś ludzie drugiej kategorii w sobotę tylko piechota z Częstochowy, w tygodniu też późnym wieczorem tylko piechota wrócisz do domu ale przecież Wręczyca nr 1 tam się wszystko kreci co tam na piechty te 8 km przejść po pracy grunt że Wręczyca zadowolona

      7
      4
    • Z borowego pisze:

      dokladnie. Reszta jest tylko po to żeby podatek do gminy grzecznie płacić. A do domu to z buta sobie idź albo rower kup. I jeszcze o 24 Ci światło zgaszą żebyś tym rowerem sie do rowu wpierdol…. Ale żeśmy czasów sie doczekali i rządów lokalnych. Nic tylko trzeba zacząć podpisy zbierać…..

      5
      3
  2. Czytelnik pisze:

    Super pomysł z przywróceniem MPK do Wręczycy Wielkiej do będzie duży krok do przodu dla Gminy !!!

    11
    3
  3. Remigiusz Machura pisze:

    “Rany Boskie” zaraz strace wiarę w ludzi. Ludzie się cieszą, że będzie autobus i będą mogli w końcu kupić sobie bilet na MPK i stać w zimę przy -10 stopniach na przystanku albo w deszcz, jak za komuny. Tym czasem włodarze inwestują w reprezentacyjne auta aby jechać do gminy czy na wakacje autem a nie autobusem bo ich stać. Ty mieszkańcu masz płacić podatki na gminę, jeżdzić zbiorkomem i się cieszyć. Ręce opadają.
    Liczę na same czerwone “minusy”.

    7
    11
    • Czytelnik pisze:

      Panie Remigjuszu, nie wszystkich stać jeździć swoim samochodem niektórzy też nie mogą z różnych przyczyn przykładowo zdrowotnych czy też alkoholowych. Obecnie jeżdżące GTV w większości busy nie mają zbyt wiele wspólnego z transportem zbiorowym. Ale wracając przykładowo jestem u znajomych w Częstochowie czy tez Gorzelni to jak wypijemy przykładową flaszkę to wolę wrócić tym MPK do domu niż GTV czy też BOLT-em. A na początku jak zobaczyłem tą petycję to pomyślałem iż to właśnie Pan ją napisał ale jak widać to straciłem wiarę w Pańskie podejście.

      8
      1
    • Do Remigiusza pisze:

      Czy może pan nie przeszkadzać w ważnej sprawie???

      9
      0
    • Zampk pisze:

      Wypowiada się człowiek który ostatni raz MPK jechał ze 30 lat temu.

      5
      0
    • Remigiusz Machura pisze:

      “nie wszystkich stać jeździć swoim samochodem”.
      A czy wiadomo dlaczego nie stać na własny samochód? Jak sie oddaje 80% pensji netto dla rządu w podatkach to cie nie stać na auto.
      Ja się nie zgadzam na finansowanie połączenia MPK z moich (gminnych) pieniędzy. Co to jest, że wszyscy mieszkańcy składają się na to aby we wręczycy zatrzymywał się autobus MPK jak i tak nim nie jeżdzą.
      Chcesz jeżdzić najnowszym modelem MPK to płać 100% za bilet oraz za miesięcznie utrzymanie połaczenia bo może kiedyś będzie ci potrzebne. Jak chcesz autobus to płać co miesiąć opłatę i kupuj bilet na przejazd ale mnie w to nie mieszaj. Jak bilet będzie kosztował 20 złotych w jedną stronę i opłata miesięczna 200 złotych od osoby zadeklarowanej to może wtedy przejżycie na oczy. A dlaczego 20 złotych? Powinno być 50 złotych bo przecież każdy chce jeżdzić MPK o wyskoim standardzie.
      Ludzie wy myślicie, że autobus to za darmo jedżdzi,

      4
      9
    • Mieszkanka pisze:

      Dzień dobry,
      Szanowny Panie Remigiuszu
      Nie rozumiem Pana toku rozumowania. Każdy pomysł ma zwolenników i przeciwników i to jest normalna rzecz.
      Ale równie dobrze można się doczepić funduszu solidarnościowego jakim są składki NFZ (po co mam płacić skoro z niego nie korzystam), po to jest fundusz by ratować życie ludzkie bez względu na to czy jest (bogaty, biedny, z miasta, z wsi, pracującym, bezrobotnym, bez nałogów czy z nałogiem) i każdemu może się przytrafić, że trafi do Szpitala w stanie nagłym i ma pokryte leczenie z składek wszystkich mieszkańców Polski.

      Kwota dotacji gminy w MPK jest uzależniona m.in od przychodów z biletów. Jeśli przychody są wyższe od wydatków, gmina nie płaci nic.

      Bilet MPK obecnie jest tańszy od obecnego operatora.
      Obecnie 231 zł to cena miesięczna obecnego operatora nawet gdy się jedzie tylko jeden przystanek.

      Przykład:
      Osoba wsiada w Szarlejce I na ostatnim przystanku w granicach administracyjnym gminy i jedzie do Grabówka Szkoła i płaci obecnie 7 zł jednorazowo, miesięcznie 231 zł. W MPK cena by kosztowała ok. 5 zł i miesięczny 130 zł.

      Osoba wsiada w Nowej Szarlejce na ostatnim przystanku w granicach administracyjnych gminy i jedzie do przystanku Białostocka i również płaci obecnie 7 zł jednorazowo w GTV lub miesięcznie 231 zł. W MPK cena by była ok. 5 zł i miesięczny 130 zł.

      Mieszkańcy Gminy jeżdżą do Częstochowy m.in.:
      1) do szkół podstawowych;
      2) szkół zawodowych;
      3) szkół średnich;
      4) szkół wyższych;
      5) szkół zaocznych;
      6) poradni specjalistycznych;
      7) szpitali w tym m.in. SOR;
      8) zakładów pracy.

      Dla przykładu na linii 157A skorzystało w jednym miesiącu ok. 7000 pasażerów to daję ok. 84.000 pasażerów rocznie co dałoby przychód gdyby wszyscy skorzystali z MPK ok. 4 mln złotych i gmina nie dopłacała by nic z części Pana pieniędzy !!!

      Nie każdy może, nie każdy chce – mieć własny samochód i to pokazują przypuszczalne potoki pasażerskie.

      Dla przykładu z komunikacji miejskiej w Częstochowie dziennie korzysta 80.000 pasażerów co daję ok. 29 mln pasażerów rocznie (80.000 x 366).

      Dla przykładu obecnie senior by dostać się do Szpitala w Częstochowie musi płacić (7 zł + 7 zł – podróż GTV oraz 2,50 zł x 2 MPK) gdyby MPK jeździło zapłaciłby tylko ok. 5 zł.

      Miłego Dnia

      6
      0
    • obibok pisze:

      Ach, jacy ci Szwajcarzy czy Holendrzy głupi muszą być, że tak masowo korzystają z komunikacji. Pewnie biedota jakaś. Nie to co Gruzini, gdzie transport publiczny zaorali, bo tu na starego trupa stać każdego.

      1
      0
  4. Jerrysen pisze:

    Na pewno będzie dobre dla dorosłych czy młodzieży pracujących w Częstochowie . Musi być to jednak skomunikowane z innymi miejscowości
    Pamiętajcie że gmina Wręczyca Wielka to nie tylko Wręczyca .
    Pamiętamy jak to było z przesiadkami autobus z Czewy przyjeżdżał zawsze 5 minut później i trzeba było czekać na następny 2 godziny .
    Główny plus to jednak brak dodatkowego biletu do jazdy po samej Częstochowie

    7
    0
  5. Kamil pisze:

    A może by tak tę drugą linię wydłużyć tak by miała połączenie z tramwajem, Galerią Jurajską, Placem Daszyńskiego i tym CH przy Carrefourze? A 39 połączyć z 18?

    4
    0
    • Kamil pisze:

      Oczywiście mówię o tej trasie, w sytuacji po otwarciu tego nowego wiaduktu nad torami wzdłuż ulicy 1 Maja. 🙂

      3
      0
  6. Mieszkaniec pisze:

    Ja mam pytanie jak to się ma do porównania kosztów obsługi przez Mpk do kosztów od Gtv bo diabeł zawsze tkwi w szczegółach a znając życie to te spółki miejski nigdy nie były tańsze od tych prywatnych. Nasuwa się pytanie czy czasem nie chodzi w tym wszystkim aby mieszkańcy gminy Wręczyca Wielka składali się wypłaty dla osób które zasiadają w zarządzie mpk ( wszystko oczywiście legalnie ). No chyba że są duże skargi na prywatnego przewoźnika to wtedy trzeba szukać alternatywy, a tutaj ta sprawa bardzo śmierdzi.

    2
    3
  7. Janek pisze:

    Skoro w MPK cały czas jest nabór do pracy za kierowcę to gdzie znajda dodatkowe osoby do obsługi nowej linii , weseli ukraińcy będą dbać bezpieczeństwo naszej młodzieży dojeżdżającej do szkół czy ci ciapaci dla których niby rząd buduje hotelik w częstochowie?

    0
    6
  8. Pirania pisze:

    Jeśli są pieniądze dla Wręczycy Wielkiej na autobusy to niech też się znajdą pieniądze na komunikację z innych wiosek na Kłobuck i Częstochowę w weekendy bo są to żarty z ludzi i nie tylko w weekendy bo jak są dni wolne od szkół praktycznie nie ma połączeń
    jeszcze jedno kolejne żarty ze autobus ostatni jest o 15.00 po tem o 20.30 .
    Ja się pytam czy nie można chociaż jednego puścić pomiędzy tymi godzinami ??
    Wszystko Dla Wręczycy Wielkiej a inne wioski są zapomniane !!!! 😓😓😓😓

    5
    3
    • Mieszkanka pisze:

      Szanowna Pani / Szanowny Panie
      Osoba składająca petycję nie zapomniała o innych miejscowościach, przecież napisał autor, że byłaby dalej bezpłatna komunikacja gminna. Takie rozwiązanie jest np. w Olsztynie Jurajskim i Poczesnej, gdzie jeździ MPK i osoby się przesiadają na bezpłatną komunikację, wystarczy się wczytać w intencje autora, a nie szukać insynuacji, nieporozumień i sensacji. Miłego dnia.

      1
      1
    • Jerrysen pisze:

      Tylko że GTV oprócz dotacji na transport gminny zarabia również na biletach do Częstochowy i Kłobucka .
      Jeśli będzie MPK a oni zostaną tylko z dowozem będą chcieli większą dotacje albo sajonara ….i kto przejmie dojazdy w gminie MPK nie sądzę trzeba jeszce to wyważyć .

      2
      1
  9. robuś pisze:

    Po co te rozważania o uruchomieniu linii MPK .Pytanie jest jedno środki 1000000 zł z budżetu Gminy z kąt je wziąść skoro nie ma na remonty dróg i inne inwestycje których Gmina nie robi bo nie ma kasy….. A podobno pieniądze miały płynąć szerokim potokiem od ,,swoich,,

    4
    5
  10. Tadek pisze:

    W dupach się wszystkim poprzewracało

    2
    4
  11. Janusz pisze:

    A dlaczego znowu przez Kalej. Może niech jedzie przez inne miejscowości. Może Pierzchno, Grodzisko,Wręczyca Mała. Już sie Wam do końca w dupach w tej Kalei poprzewracało.

    1
    1
    • Mieszkanka pisze:

      Dzień dobry, żeby MPK jeździło przez Pierzchno i Grodzisko musi wyjść z tym gmina Kłobuck z uwagi na Libidzę, Gruszewnię i Lgotę.

      Więc musiałoby być porozumienie między Częstochową, Kłobuckiem i Wręczycą Wielką.

      Ponadto bilety miejskie są jednorazowe, 45 minut z przesiadką i 60 minut z przesiadką. Autobus, który by jechał z Częstochowy do Wręczycy mógłby przekroczyć dany dystans.

      Gmina Kłobuck uruchomiła dawną linię (50 I 64) gdzie dawniej jeździło MPK, obecnie znowu PKS, gdzie komunikacja jest odpłatna.

      Czemu Wręczyca? Do Wręczycy Wielkiej jeździło już MPK o numerze 54 i 54bis (potem linie przejął Demex i PKS – odpowiednio 154 i 154 bis)

      Czemu wyszła inicjatywa MPK? Najprawdopodobniej wynika z tego, że z obecnym operatorem umowa kończy się w sierpniu tego roku.

      I radzę nikogo nie obrażać ani nie hejtować, bo nikt w internecie nie jest anonimowy.

      3
      0
  12. Jasiu pisze:

    Ja myślę że były przwodniczący znów załatwi to dla Kalei.

    2
    1
  13. Tak, ale... pisze:

    Podoba mi się, że autorzy petycji rozumieją, o czym piszą (a to rzadkość); wiedzą, że to powinno być załatwione porozumieniem z miastem i proponują sensowny rozkład jazdy.
    Tak, bardzo ładne wyliczenie kosztów, ale nie tak się kalkuluje porozumienia międzygminne. Jest sobie stawka, jaką obecnie miasto płaci MPK za wozokilometr, wyliczona według wytycznych z opracowań zewnętrznych firm i gmina albo zapłaci według tych wyliczeń albo sama sobie szuka szczęścia. Chyba że miasto zatrudni tańszego operatora, ale mówmy o rzeczach realnych.
    Poza tym sformułowania “międzygminna… komercyjna” niestety wiążą się z sytuacją zastaną, ale w normalnym świecie coś takiego nie istnieje. Albo jest gminna, albo komercyjna. Zwłaszcza jak Blachownia zmieni swoją komunikację i wtedy te “międzygminne komercyjne znikną”.

    3
    0
  14. Jędrzej pisze:

    O rany, nie tak się to kalkuluje, choć wychodzi podobnie. Z przedstawionego rozkładu wychodzi na terenie gminy 86 tys. km rocznie. Stawka jaką trzeba za to zapłacić miastu, to – nie pamiętam – coś koło 10 zł. Od tego nie odejmuje się żadnych wpływów z biletów, bo Częstochowa tego nie stosuje (można sobie znaleźć porozumienia z sąsiednimi gminami). No to daje nam coś koło 850 tys. zł.

    0
    2
  15. Mieszkanka pisze:

    Dzien dobry,
    czemu Pan wprowadza dezinformacje? Czestochowa zmniejsza kwote dotacji o pomniejszony przychod z biletow.

    Mowia o tym nie aneksy, a porozumienie.
    https://dzienniki.slask.eu/legalact/2020/5761/

    Milego Dnia

    1
    1
  16. Jędrzej pisze:

    Ale czego Pani jeszcze nie rozumie? Jest dokument urzędowy. Czarno na białym. Wszystko.

    0
    1
  17. Mieszkaniec pisze:

    Nie zesrajcie sie wiochmeny Wreczyca Wielka to gmina i logiczne ze MPK bedzie jezdzil tutaj nikt nie bedzie przedluzal lini na te zasrane wsie zeby nabijac tyle kilometrow co do czestochowy z wreczycy
    Pogódźcie sie z dalsza jazdą gtv lub pks a dla wreczycy MPK
    pozdrawiamy

    0
    0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *