Miał być ekologiczny transport MPK w gminie Wręczyca Wielka. Tak wynikało z zapewnień i konsultacji. Miał być, ale tylko na papierze. Oficjalnie nie ma na niego pieniędzy zabezpieczonych w budżecie na 2017 rok. Przynajmniej taką odpowiedź otrzymał Mieszkaniec Borowego z Urzędu Gminy Wręczyca Wielka na zadane pytanie..
Treść odpowiedzi publikuje poniżej.
PAWEŁ GĄSIORSKI
Niestety, ale w tym roku było to całkowice niewykonalne bowiem MPK zwyczajnie w swiecie….. nie ma taboru. Dopiero maja kupić nowe autobusy, utopili się w programie Gazela- hybrydy są awaryjne, nie jeźdżą. Jest kłopot ze ściągnięciem kar z firmy Solbus vel Lider Trading czy jak oni sie terz nazywaja. Nowe autobusy zabezpiecza więc potrzeby głownie miasta. Owszem MPK, może tutaj dojeżdżać ale Gmina Wręczyca Wielka będzie musiała zasponsorować zakup autobusów….
a nie można wzorem Rędzin zrobić u nas GZK Wręczyca Wlk.?
Oczywiście że się da, ale jest pewien problem… trzeba kupić autobusy, zatrudnić pracowników, wybudować jakiś punkt obsługi tychże pojazdów, stworzyć administracji tej placówki transportowej… to troche kosztuje a można to zrobić taniej. Najlepszym rozwiązaniem jest wybór przewożnika w drodze przetargu na zasadach okreslonych przez organizatora komunikacji czyli w tym przypadku gmine (chociaż nie bo linia wykracza poza jej granicę czyli ma statrus miedzygminnej, ba wykracza poza powiat czyli jest to linia wojewódzka). Organizator komunikacji zarządza gdzie jeżdzi przewoznik, jka czesto i jakie są ceny biletów, jaki tabor się porusza na liniach. A tu chyba chodzi tylko o sama organizację, gmina nie jest skazana na dwie opcje (MPK i PKS).
A co do ustawy transportowej to w gminie wręczyca Wielka miała ona wyglądać tak: bip.klobuck.pl/download/attachment/12446/mapa-planowanej-sieci-komunikacyjnej-dla-powiatu-klobuckiego.pdf
Linie wg ustawy transportowej, dzielą się na gminne, powitaowe i wojewódzkie. Linie do Częstochowy to linie wykraczające poza teren naszego powiatu, czyli linie wojewódzkie, powiniene je organizaować marszałek. Niestety województwo nie planuje organizacji żadnej komunikacji. A co do linie powiatowych to na terenie gminy Wręczyca ma powstać lnia P2 (trasa Kłobucko-Grodzisko-Wręczyca Mała-Wręczyca Wielka) ilości kursów 14 w dni robocze, 6 w soboty i 6 w niedziele). A czy powstaną linie gminne to nie wiem. A co do lini powiatowej to gmina Wręczyca załatwiła wydłużenie linie P2 to kilku miejscowości, szczegóły na mapie…
Tylko tak informacyjnie tą ustawę uchwalił stary rząd, teraz nowy planuje nowelizacje, na ma żadnych szczegółów, przesunięto ją na 2018, ale bardziej realne jest 2019. No i nikt w tym czasie nic nie będzie organizował, bo nie jest określone co i jak, także nikt nie podejmie się takiego ryzyka bo to trochę może być strzałem w kolano.
Spraw pierwsza to że nie trzeba kupować żadnych autobusów dla MPK, gmina zwyczajnie musi się dogadać z MPK tak jak to robą inne gminy np. Olsztyn (gmina Olsztyn dopłacała 1 milion rocznie to takiej usługi) Spraw druga to to że nasza gmina na ten cel ma zaczerpnąć pieniądze z UE program 3.4 warunek musi być ekologiczny. Sprawa trzecia na PKS młodzież jeżdżąca do szkół nie ma zniżek natomiast na MPK takowe zniżki są. Spraw czwarta jeśli gmina nie będzie miała takiego transportu gmina zamiast się rozwijać to w tym rozwoju się cofa ludzie zwyczajnie uciekają.
Sprawa 1. Tak to działa, MPK jest tylk owykonawcą, organizaotorem jest gmina (w Częstochowie MZDiT). Autobusy trzeba kupić w przypadku jak tubylec pisał powołania własnego zakładu komunalnego.
Sprawa 2. Rozwiń ten temat bo powiem szczerze że jestem tą tematyką zainteresowany. (Pełna nazwa tegoż prgramu)
Sptrawa 3. Młodziż ma zniżki, PKS sotosuje wszystki ulgi ustawowe, chyba że masz na mysli ulgi na bilety jednorazowe. Co do ulg to problem wynika z organizacji komuniakcji do ulg pozaustawowych dopłaca organizator, przewożnika nie ma co w tym przyp adku obarczać.
Generalnie z racji braku zanajomości załaożeń nowelizacji ustawy która jeszcze nie weszła w życie (wiem śmiesznie to brzmi). Nikt raczej jeszcze nie podejmie się tematyki organizacji komunikacji. Ale osobiście uważam, ża inicjatywa jest świetna, władze wszystki jednostek samorządu terytorialnego w naszym kłobucki regionie powinny wreście zająć sie tematyką organizacji transpory zbiorowego.
Generalnie o linii P2 (jedynej jakiej organizacja była oficjalnie planowana) można poczytać w Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla powiatu kłobuckiego (dokument okreslający rozwój komunikacji publicznej do znalezinia na stronie starostwa) a link do mapki z siecią już podawałem.